Mijn vriend heeft een koophuis, en nu ga ik daar bij inwonen, als ik ''huur" betaal, heb ik dan ook recht op overwaarde als het evt mis gaat ?

Wij hoorden laatst dat als je kan aantonen dat je ergens hebt gewoond en geld betaald hebt voor het huis dat je dan aanspraak hebt op de overwaarde als je weg zou gaan..?

Toegevoegd na 30 minuten:
Er is ook helemaal geen probleem dat ik ga mee betalen. Uitkering staat idd nergens vermeld… heb gewoon een baan. Maar ik vind het zelf niet eerlijk als ik recht zou hebben op de overwaarde… Zolang kennen we elkaar nog niet, dus een samenlevingscontract oid vind ik nog een beetje te officieel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Bij het einde van een relatie (gehuwd of ongehuwd) wordt een evtl. eigen woningreserve (reserve waarin de overwaarde wordt opgenomen) verdeeld naar de verhouding van het eigendom.
Als een woning eigendom is van een van de partners, kan bij verkoop van de woning alleen die partner overwaarde behalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je huur betaalt,heb je alleen recht daar gedurende tijd waarvoor je die huur betaalt,daar te wonene. Dat is alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet correct.. je bouwt pachtrecht op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg uit s.v.p.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat pachtrecht is de huurbescherming, staat geheel los van het eigendomsrecht dat speelt bij overwaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je dan niet een (schriftelijke )huurovereenkomst hebben, al is het alleen maar om e.e.a. zo nodig te kunnen bewijzen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hajete, dat lijkt me idd wel handig, ja.
je gaat samen wonen... dan heb je geen recht...
als je een geregistreerd partnerschap hebt of gaat trouwen en het bij een notaris hebt vast laten leggen wel...
maar onthoud dat als het dan mis gaat , je ook andere vervelende kosten mee mag betalen, dus niet alleen de overwaarde opstrijken, maar alle gemeenschappelijke schulden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan alleen, als je formeel, via de notaris aan de hypotheek meebetaalt. Je verkrijgt dan een stukje eigendom in het huis.

Ik heb het gevoel dat er hier een rare constructie gaande is.
Als hij jouw vriend is, en met je slaapt, waarom moet je dan huur betalen? Kan je niet gewoon een samenlevingscontract laten opstellen, waarin dingen over de hypotheek worden geregeld, en werk zoeken?
Dat beetje uitkering heb je met werken zo verdiend.

Toegevoegd na 1 uur:
Loessie, voor een ouderwets mens als ik, is dit een redelijk moeilijke vraag. Mijn vader zei altijd: samen slapen is samen betalen. En daar heb ik mijn hele leven mij aan gehouden.
In het geval van een eigendom, ligt dat juridisch wat moeilijker. Als jij geen samenlevingscontract wilt, blijft de eigendom bij je vriend. Ik zou dat dan zo bij hem laten.
Stel hem voor om de huishoudelijke lasten samen te dragen. Gas, licht, water, en eten, en laat ""huur"" buiten beschouwing.

Het beste advies dat ik je kan geven is: houd zelf een plek om te wonen aan, waar je huur betaalt. Ga op proef samenwonen, met de te delen kosten, die je anders ook hebt. En als je het definitief maakt. een samenlevingscontract, of gewoon, voor een paar centen, naar het stadhuis.

Een vrouw moet haar eigen belangen niet weggooien.
Straks heb je je met lichaam en ziel overgeleverd, het gaat niet goed, dan sta jij met lege handen op straat.
Dus houd je eigen woning aan!! Of doe langere tijd een LATrelatie, alle weekenden bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriend is op dit moment de enige die risico loopt wat betreft het huis. Hij is dan ook de enige die profijt kan hebben van de voordelen.

Als je een huis officieel huurt bij een particulier, dan heb je ook geen recht op de overwaarde.

Als jullie dit willen regelen, dan moet je er voor zorgen dat het huis ook op jouw naam komt. Dit betekend natuurlijk ook dat je nadelen/risico's moet dragen.
Als je dan uit elkaar gaat, moet de een de ander uitkopen e.d. Hoop gedoe. Dus denk eerst goed na voor je zoiets doet.
Als de relatie stabiel is, dan is het verstandig om het te doen. Maar dan is het sowieso verstandig om een samenlevingscontract op te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon al 17 jaar met een partner die een koophuis heeft; ik betaal gene huur maar draag bij aan de kosten van het huis door mijn inkomen in te legen in ons gezamenlijk huishouden. dat wordt ook gezien als een vorm van huur.
Doordat ik mede zorg voor de woning bouw ik pachtrecht op; dwz dat hij mij niet zomaar het huis uit kan zetten en als we ooit uit elkaar gaan dat ik een evenredig deel van de zorg die ik heb bijgedragen, mee terug neem. Daar is geen samenlevingscontract vooropgesteld. De datum waarop ik bij hem ben ingeschreven is leading in deze..
Het samenlevingscontract is voor andere zaken dan deze.. wil je recht hebben op het huis en eventuele overwaarde bij een overlijden dan moet je een testament maken op de langstlevende ( daar vroeg je wel niet om maar is misschien een tip..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recht op overwaarde heb je als je ingeschreven staat op de hypotheekpapieren en mede-eigenaar bent.
Als je betaalt aan de kosten van het huis in een soort huurconstructie, heb je recht op huurbescherming, maar er is geen sprake van dat op die manier enig eigendomsrecht op jou zou overgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen week bij de notaris geweest en die vertelde inderdaad dat wanneer de kosten verdeling inderdaad 50-50 is (oftewel, je betaald volledig mee aan rente, aflossing, woz, belastingen, vve, enz) je voor het deel van je aflossing je recht hebt om daarvoor te worden uitgekocht.

Dat gezegd hebbende, ik kan geen enkele wet of jurisprudentie vinden die dit bevestigd...

Een betere oplossing is misschien om niet mee te betalen aan de aflossing van de hypotheek maar alleen aan de rente. Dit zijn namelijk de kosten van het wonen, de aflossing is zijn opbouw van vermogen. Je kunt dan zelf dat gedeelte wat je anders zou meebetalen aan zijn huis sparen en op die manier ook een spaarpotje opbouwen voor het geval jullie uit elkaar gaan en je zelf op zoek moet gaan naar een huis.